Sør-Afrikas ambassadør imponert over CCS senter

- Jeg er veldig imponert over dette banebrytende prosjektet, og jeg er veldig stolt over at Sør-Afrika er med og lager historie sammen med partnerskapet i Norge, sier ambassadør Beryl Rose Sisulu da hun besøkte CO2 Teknologisenter Mongstad på onsdag.

- TCM er ikke bare relevant pga karbonutslipp i Sør-Afrika, men i hele verden, siden dette er et prosjekt som ønsker å bidra til å redde verden. Vi kan ikke gjøre det alene. Vi trenger alle land til sammen å bekjempe klimaendringene, sier ambassadør Sisulu.

Onsdag fikk hun en orientering og omvisning på det enorme teknoligisenteret under byggging på Mongstad. I sommer ble Sasol, et av Sør-Afrikas største energiselskap medeier i TCM, og ble dermed en aktiv deltaker i prosjektet med formål å teste og forbedre CO2 fangst som en forberedelse til bygging av fullskala-anlegg verden over.

Sasols representant som var med på følget, Jaco Libenberg, var også svært imponert over progresjonen i prosjektet og begeistret over å være med på noe så viktig som å bekjempe klimaendringene.

- Vi er svært stolt over å være med på et slikt verdensledende prosjekt. Vi er representert både i styret og den tekniske komiteen, og bidrar inn med vår prosesserfaring fra Sør-Afrika, sier Jaco Libenberg from Sasol.

TCM har siden starten av byggeperioden hatt over 1000 besøkende, og flere hundre bare den siste måneden. Og prosjektet vekker oppsikt langt utover Norges grenser. Delegasjoner fra myndigheter og/eller industrien har vært på besøk fra Canada, USA, Tyskland, Nederland, Sør-Korea, Japan, Australia, Brasil, Storbritannia, Frankrike, Spania og Sør-Afrika for å nevne noen.

Prosjektleder Sverre Overå viser Sør-Afrikas ambassadør Beryl Rose Sisulu rundt på CO2 Teknologisenter under utbygging på Mongstad.

TCM er verdens største senter for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier. Tilegnet kunnskap vil forberede grunnen for CO2 fangst prosjekter for å bekjempe klimaforandringer. TCM er en sammenslutning av den norske stat, Statoil, Shell og Sasol.

Utbyggingen av CO2 Teknologisenter Mongstad (TCM) er nå over 60 prosent fullført og passerte nylig 2 millioner arbeidstimer uten alvorlige hendelser og fraværskader.

For mer informasjon, vennligst kontakt: Vegar Stokset, Kommunikasjonssjef
m: +47 952 76 256, e: vesto@statoil.com