Stortingspolitikere på besøk

Høyres partileder Erna Solberg følger godt med når TCMs teknologisjef Olav Falck-Pedersen forklarer senterets funksjonalitet. Foto: Vegar Stokset

Hordalandsbenken inklusive Høyres partileder Erna Solberg besøkte i går TCM, teknologisenteret for uttesting av CO2-fangst under utbygging på Mongstad.

- Dette er et veldig spennende prosjekt med et spennende utviklingspotensial, og det er ikke tvil om at TCM er viktig, sa Erna Solberg under besøket.

Hun sa at det er fint hvis man får til fullskalarensing på Mongstad, men at TCM uansett er viktig for å utvikle gode teknologier og at dette også er viktig i en global sammenheng.

Politikerdelegasjonen besto av åtte stortingspolitikere fra Hordaland og åtte politikere fra nabokommunene til TCM, nemlig Austrheim og Lindås.

TCM har siden starten av byggeperioden hatt over 1000 besøkende, og flere hundre bare den siste måneden. Og prosjektet vekker oppsikt langt utover Norges grenser. Delegasjoner fra myndigheter og/eller industrien har vært på besøk fra Canada, USA, Tyskland, Nederland, Sør-Korea, Japan, Australia, Brasil, Storbritannia, Frankrike, Spania og Sør-Afrika for å nevne noen.

TCM er verdens største senter for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier. Tilegnet kunnskap vil forberede grunnen for CO2 fangst prosjekter for å bekjempe klimaforandringer. TCM er en sammenslutning av den norske stat, Statoil, Shell og Sasol.

Utbyggingen av CO2 Teknologisenter Mongstad (TCM) er nå nær 60 prosent fullført med 2 millioner arbeidstimer uten alvorlige hendelser og fraværskader.

For mer informasjon, vennligst kontakt: Vegar Stokset, Kommunikasjonssjef
m: +47 952 76 256, e: vesto@statoil.com