TCM presenterer på verdens største oljekonferanse

Houston skyline

Hvis du er i Houston denne uken, gå ikke glipp av muligheten til å få en virtuell tur gjennom CO2 Technology Centre Mongstad (TCM) på stand 5041. TCM vil også presentere sitt prosjekt under en faglunsj på tirsdag og på et CCS-seminar på torsdag.

- Denne konferansen er en meget viktig møteplass for energibransjen, og vi gleder oss over muligheten til å formidle kunnskap om vårt banebrytende teknologiprosjekt for karbonfangst til så mange, sier administrerende direktør i TCM, Tore Amundsen.

TCM er verdens største senter for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier. Tilegnet kunnskap vil forberede grunnen for CO2 fangst prosjekter for å bekjempe klimaforandringer.

Byggingen av TCM på vestkysten av Norge er nå mer enn 70 prosent fullført, og de første testene vil starte i fjerde kvartal i år.

På standen vil de besøkende få en mulighet til å fly gjennom en interaktiv 3D modell av TCM med hjelp av en spillkontroll. Den interaktive modellen inkluderer aminteknologianlegget levert av Aker Clean Carbon, og kjølt ammoniakk teknologianlegget levert av Alstom, som vil bli brukt som en del av et omfattende testprogram utviklet for å forstå ulike typer fangst- utfordringer.

I tillegg til å presentere TCM på standen, vil Tore Amundsen presentere TCM på en ”Topical Luncheon” som starter på tirsdag klokken 1215 på Reliant Center i Houston. Amundsen vil også være en av hovedtalerne på CCS seminaret i regi av det norske, britiske og det kanadiske konsulatet torsdag morgen. Mer enn 200 mennesker har så langt meldt seg på dette spennende arrangementet.

OTC (Offshore Technology Conference) er verdens største og mest toneangivende konferanse  innen olje – og energiindustrien. OTC holdes årlig på Reliant Center i Houston. Hvert år tiltrekker OTC mer enn 65000 deltakere, og i år er mer enn 2500 selskaper fra over 110 land tilstede.

TCM er en sammenslutning av den norske stat, Statoil, Shell og Sasol.

TCM, Mongstad, April 2011 (Photo: Helge Hansen)

Publisert 02.05.2011