TCM på oljemessen

Teknologisenter Mongstad (TCM) presenterte status og ambisjoner for testperioden på ONS, en av verdens største oljemesser som arrangeres annet hvert år i Stavanger.

- Begge anleggene er nå i drift, og vi er spent på resultatene som vil komme i løpet av den initielle testperioden på 15-19 måneder, fortalte kommunikasjonssjef Vegar Stokset under CCS seminaret som ONS arrangerte i Centre Court under den store oljemessen med nærmere 60.000 besøkende i Stavanger.

Aker og Alstom sine teknologier testes først ut ved TCM, verdens største testanlegg for karbonfangst, men en rekke selskaper står i kø for å benytte den unike infrastrukturen som nå er bygget opp på Mongstad

- TCM vekker oppsikt verden over, og viktige CCS-aktører som Siemens, Mitsubishi, Hitachi og Aker har allerede meldt sin interesse for å benytte aminanlegget etter den initielle testfasen. Også for den ledige tomten er det stor interesse, sier Stokset.

John Gale, leder for klimagassarbeidet i det internasjonale energibyrået IEA, var ordstyrer for de to første delene av seminaret. som tok for seg teknologi & innovasjon, og globale perspektiver, mens Gassnovas administrerende direktør Bjørn-Erik Haugan ledet den delen av seminaret som tok for seg de norske perspektivene. Blant foredragsholderne var Bill Spence fra Shell, Sam Krevor fra Imperial College, Sveinung Hagen fra Statoil, Eva Halland fra OD og Gudmund Olsen fra AGR

TCM er verdens største senter for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier. Tilegnet kunnskap vil forberede grunnen for CO2 fangst prosjekter for å bekjempe klimaforandringer. TCM er en sammenslutning av den norske stat, Statoil, Shell og Sasol.