BBC-dokumentar fra TCM

Den banebrytende karbonfangsttestingen på Teknologisenter Mongstad vil snart nå et enda bredere publikum. Dokumentaren som ble filmet på Mongstad i dag vil nå nærmere 200 millioner seere over hele verden.

- Vi er glade for å være del av en anerkjent BBC dokumentarserie som Horizons. Med et slikt program med fokus på karbonfangst og lagring (CCS) kan folk verden over bli mer informert om behovet for karbonfangst og de teknologiene vi utvikler for å møte klimaendringene, og de ​​betydelige bidragene fra Norge i den sammenheng, sier kommunikasjonssjef Vegar Stokset.

Serien er som produksjonsselskapet Two Four Broadcast beskriver det: "En reise over hele verden for å møte folk som finner løsninger på noen av planetens største utfordringer det neste tiåret."

Serien, som i fjor ble fulgt av 185 millioner seere,  vil sendes på BBC World News senere i år, og nærmere tidspunkt vil bli annonsert på denne nettsiden.

TCM er verdens største senter for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier. Tilegnet kunnskap vil forberede grunnen for CO2 fangst prosjekter for å bekjempe klimaforandringer.

TCM er en sammenslutning av den norske stat, Statoil, Shell og Sasol.

Publisert 24.01.2013