Shell Cansolv i gang med testingen

Shell Cansolv markerer i dag oppstarten av testingen av sin avanserte CO2-fangst prosess ved Teknologisenter Mongstad (TCM). Karbonfangst og lagring (CCS) er en svært viktig del av løsningen for å begrense CO2—utslippene og bekjempe klimaendringene.

Testingen foregår på TCM’s aminanlegg, for å verifisere Shell Cansolv’s prosesser og utslippskontroll ved bruk av eksosgass fra kraftvarmeverket (CHP) på Mongstad. Testfasen vil forsterke CANSOLV karbonfangstteknologi, og validere modenheten for anvendelse i industriell skala.

Tim Bertels, Shell Global’s leder for CCS, sier:
"Shell Cansolv opprettholder et sterk forsknings- og utviklingsprogram, ved å kontinuerlig forbedre både prosesser og absorbenter, slik at vi kan levere den mest avanserte CO2-fangst løsningen. Denne testkampanjen på TCM vil verifisere vår banebrytende teknologi og sikre dens effektivitet for fremtidige anvendelser. TCM har allerede vist seg å være et utmerket testanlegg for ulike selskaper og teknologier, og vi er glade for også å kunne nyttiggjøre oss TCM for å fremme Shell Cansolv’s nyeste teknologi."

Erik Harding Hansen, administrerende direktør ved CO2 Technology Centre Mongstad, la til:
"TCM har spilt en viktig rolle i utviklingen av CCS-teknologi siden 2012, og hjelper bedrifter som Aker og Alstom, til å teste og redusere kostnader og risiko ved oppskalering til fullskala karbonfangst. Shell er en sentral aktør i en rekke CCS-prosjekter rundt om i verden, og vi er glade for å spille vår rolle i deres teknologiutvikling. "

Publisert 25.11.2014