TCM imponerte Storbritannias ambassadør

Ambassadør Sarah Gillett var svært imponert over Teknologisenter Mongstad som hun besøkte sammen med sin energirådgiver Mark Burnett i forrige uke.

- Etter å ha hørt så mye om Mongstad, var det flott å få muligheten til å besøke dette imponerende testsenteret. Karbonfangst og lagring er enormt utfordrende, men viktig oppgave som både Norge og Storbritannia er aktivt engasjert i - både forskere, bedrifter og myndigheter. Å forstå omfanget av resultatene så langt, og vandre rundt i Mongstad-anlegget, ga meg en verdifull innsikt i det arbeidet som blir gjort på CCS ", sier Gillett.

Hun besøkte TCM sammen med sin energirådgiver Mark Burnett fra Storbritannias ambassade i Oslo i forrige uke. De fikk en omfattende presentasjon og omvisning påTCM, og kunne diskutere CCS utfordringer og mulig samarbeid med TCMS ledelse.

Shell Cansolv tester nå sin avanserte CO2-fangst prosess ved TCM’s aminanlegg, for å verifisere Shell Cansolv’s prosesser og utslippskontroll ved bruk av eksosgass fra kraftvarmeverket (CHP) på Mongstad. Testfasen vil forsterke CANSOLV karbonfangstteknologi, og validere modenheten for anvendelse i industriell skala, som for eksempel på det planlagte CCS-anlegget ved gasskraftverket Peterhead i UK.

For mer informasjon, kontakt:

Vegar Stokset, kommunikasjonssjef
 CO2 Technology Centre Mongstad (TCM)
 m: +47 952 76 256
 e: vesto@tcmda.com