Amerikansk teknologselskap skal teste på TCM

ION Engineering (ION) har signert en kontrakt for å teste sin fangstteknologi ved Teknologisenter Mongstad (TCM), verdens største og mest avanserte anlegg for testing og utvikling av CO2-fangstteknologier.

ION har kommet langt med å utvikle sitt fangstmiddelsystem for å skalere opp til kommersielt nivå. Etter vellykket testing ved National Carbon Capture Center (NCCC) i USA, kommer ION til TCM som neste skritt mot kommersialisering. IONs testprogram ved NCCC ble finansiert under en flerårig finansieringsavtale med det amerikanske energidepartementet. I juni i år ble ION tildelt ytterligere 7,5 millioner dollar for videreføring av testprogrammet ved TCM.

Med sine teknologifremskritt, ønsker ION å være med å definere fremtiden for karbonfangst som en kostnadseffektiv løsning for å redusere klimagassutslipp. Karbonfangst, utnyttelse og lagringsteknologi (CCUS) er avgjørende for de-karbonisering av kraftindustrien og andre industriutslipp og viktig for å møte klimaendringene.

Roy Vardheim, administrerende direktør i TCM, sier: "TCM fortsetter å spille en avgjørende rolle i utviklingen av karbonfangstteknologier, bidra til at en rekke selskaper får testet og redusert kostnadene og risikoen ved å skalere opp karbonfangst. Vi er veldig fornøyd med at ION Engineering nå er på vei til Mongstad for å ytterligere verifisere sin teknologi i et industrielt miljø i kommersiell skala. "

Buz Brown, administrerende direktør og styreformann i ION Engineering sier: "TCM gir oss en enorm mulighet for utvikling av vår teknologi. Med sin 12 Mw skala, er TCM et viktig steg i oppskalerings prosessen der ION fortsetter å gjøre positive skritt mot global distribusjon av vår CO2-fangstteknologi på kommersielle fullskala anlegg. Vi ser frem til å samarbeide med teamet på TCM som er blant de beste i verden på sitt område. "

Formålet med testkampanjen er å vise resultatene av IONs fangstmiddel ved å undersøke blant annet energiforbruk, degradering, vannbalanse og utslipp.
Testvinduet vil begynne i oktober i år og varer til april 2017 og vil utgjøre en 3,5 måneds effektiv testperiode.

For tiden utfører Cansolv Technologies sin andre testkampanjeved TCM med ytterligere testing av sin avanserte CO2-fangstprosess.

Om ION Engineering
ION Engineering utvikler CO2-fangstteknologi for å redusere totalkostnadene og gjøre CO2-fangst til et mer levedyktig alternativ for klimagassreduserende tiltak. Selskapet vil kommersialisere proprietære fangstmiddel og prosessteknologi for bruk på store punktkilder, inkludert gasskraftverk og kullfyrte kraftverk.. ION arbeider for tiden med lokale og globale partnere for å distribuere sin karbonfangstteknologi globalt. Etter vellykket testing ved Teknologisenter Mongstad, er ION innstilt på kommersiell demonstrasjon av teknologien sin i begynnelsen av 2017.
Finn mer informasjon på www.ion-engineering.com.

Om Teknologisenter Mongstad: Technology Centre Mongstad (TCM) er verdens største og mest avanserte anlegg for testing og forbedring av CO2 fangst teknologier TCM er et joint venture satt opp av den norske stat (Gassnova) (75,12%), Statoil (20%) , Shell (2,44%) og Sasol (2,44%). Formålet er å øke kunnskapen om karbonfangstteknologier, for å redusere teknisk og økonomisk risiko, og akselerere utviklingen av kvalifiserte teknologi som muliggjør bred internasjonal distribusjon.

Publisert 30.06.2016