Presentasjoner og bilder fra Milestone Mongstad 10. mai

Presentasjonene og bildene fra Milestone Mongstad i Bergen 10. mai er nå tilgjengelig på våre nettsider.

På den fjerde Milestone Mongstad-konferansen i rekken var 130 eksperter og viktige interessenter fra hele verden samlet på Verftet i Bergen for å bli oppdatert på status og diskutere veien videre for karbonfangst og lagring (CCS).

Deltagerne fikk blant annet høre om det omfattende CCS-samarbeidet mellom myndighetene i USA og Norge, om viktige fremskritt gjort i løpet av de siste testkampanjer på TCM; fra teknologileverandører og eierne våre som er involvert i de banebrytende testkampanjene, fra andre globale prosjekter og fra Bellona som støtter CCS som et helt nødvendig klimatiltak.

Eirik Harding-Hansen, Chairman, Technology Centre Mongstad (TCM)
Ingvil Smines Tybring-Gjedde, State Secretary of the Ministry of Petroleum and Energy, Norway
David Mohler, Deputy Assistant Secretary, U.S. Department of Energy
Trude Sundset, CEO Gassnova  (ingen ppt)
Roy Vardheim, Director, TCM
Nils Røkke, EVP of Sustainability at SINTEF
Frederic Hauge, President of Bellona
Olav Skalmeraas, VP at Statoil
Espen Steinseth  Hamborg, Technology Manager of TCM
Prateek Bumb, CTO of Carbon Clean Solutions Ltd (CCSL)
Matthew Campbell, Development Engineer, Cansolv Technologies
Oscar Graff, Head of CCS at Aker Solutions
Onno Tillema, Director of Road Project

Bilder: www.flickr.com/photos/tcmda

Leder for Cicero, Kristin Halvorsen, ledet konferansen og innlederne i en paneldiskusjon om status for CCS og hvordan Teknologisenter Mongstad (TCM) og andre kan bidra til raskere kommersialisering av karbonfangst.

På formiddagen deltok en stor gruppe av deltagerne i omvisningen på TCM.

I forkant av Milestone Mongstad-konferansen møttes norske og amerikanske energimyndigheter på et bilateralt møte med utgangspunkt i MoU-samarbeidet som har pågått i en årrekke. Her deltok også interessenter og utvalgte aktører som har bistått berørte norske og amerikanske myndigheter innen CCS.  Møtet i mai representerte en ny milepæl hvor sentrale norske fagmiljøer trekkes bredere inn i oppfølgingen av fokusområder innenfor CCS.

I etterkant av Milestone Mongstad, arrangerte IEA GHG sitt Executive committee møte.

Publisert 13.05.2016