Axelsen blir ny TCM-direktør

Ernst Petter Axelsen (51) er ansatt som ny direktør for Teknologisenter Mongstad (TCM). Han har vært administrerende direktør i VEAS fra 2011 til 2017 og kommer nå fra stillingen som daglig leder i LynxConsulting.

Axelsen har i tillegg bakgrunn som rådgiver for styret i VEAS, daglig leder i Hå Biopark, leder for FoU i Energi Norge og prosjektleder forretningsutvikling i Østfold Energi. Han har også erfaring som styreleder i VEAS Næringspark, styremedlem i NØK Avfallsforbrenning og styreleder i Bio Varme Sarpsborg.

Ernst Petter er utdannet sivilingeniør i industriell miljøteknologi med en doktorgrad i forbrenningsteknologi. Gjennom sin yrkeskarriere har han opparbeidet seg bred erfaring fra ledelse, forretningsutvikling samt forskning og utvikling innen områdene gass-, energi- og prosessteknologi.

- Jeg er veldig glad for at Ernst Petter ønsker å lede videreutviklingen av Teknologisenteret på Mongstad, sier Roy Vardheim, styreleder i TCM. – Det er styrets oppfatning at han vil bidra på en god måte med sin faglige kompetanse og relevante yrkeserfaring med å løfte selskapet videre sammen med de ansatte.

- TCM gir verdifulle muligheter i bekjempelse av de globale klimautfordringene. Den kunnskapen og kompetansen som er opparbeidet på TCM har global anerkjennelse, og jeg ser frem til å jobbe sammen med en kompetent stab for å ta dette viktige arbeidet videre, sier påtroppende direktør Ernst Petter Axelsen.