Tildeling av $33.7 millioner muliggjør fire nye prosjekter for karbonfangst på TCM

The U.S. Department of Energy´s (DOE) Office of Fossil Energy har tildelt $33.7 millioner til fire prosjekter for avansert karbonfangst-teknologi som planlegges på Teknologisenter Mongstad.

Det ble i denne omgang tildelt syv prosjekter på til sammen $44 millioner. Fire av selskapene har planlagt testing på TCM:

- Membrane Technology and Research, Inc. (MTR) (Newark, CA)

- RTI International (Research Triangle Park, NC)

- SRI International (Menlo Park, CA)

- TDA Research, Inc. (Wheat Ridge, CO)

Prosjektene har fått tildeling under temaet Scaling of Carbon Capture Technologies to Engineering Scales Using Existing Host Site Infrastructure. I tillegg har ION Engineering, som testet på TCM i 2017, fått tildeling på $2.8 millioner under temaet Initial Engineering, Testing, and Design of a Commercial-Scale, Post-Combustion CO2 Capture System.

Det er oppsiktsvekkende at så mange av prosjektene skal testes utenfor USA. Tildelingene til prosjektene som planlegger testing på TCM er svært positivt og et resultat av gode samarbeidsrelasjoner med USA.

- Vi har over lang tid samarbeidet med flere amerikanske selskaper som har søkt støtte for testing av avansert karbonfangst-teknologi. Det er svært gledelig at fire av de syv prosjektene som nå har fått tildelinger har planlagt testing på TCM, sier Bjørn-Erik Haugan, forretningsutviklingssjef ved TCM.

- Dette er en viktig anerkjennelse for TCM og viser at det arbeidet vi gjør og den kompetansen som har blitt generert de siste fem årene blir lagt merke til internasjonalt, supplerer Roy Vardheim, styreleder i TCM.

Tildelingene fra The U.S. Department of Energy´s (DOE) Office of Fossil Energy er fra programmet Design and Testing of Advanced Carbon Capture Technologies. Prosjektene skal fremme konkurransedyktig drift av landets fossilbaserte infrastruktur for kraftproduksjon ved reduksjon av energiforbruk og kapitalkostnader knyttet til neste generasjons karbonfangstsystemer. The National Energy Technology Laboratory (NETL) vil administrere de utvalgte prosjektene.

For ytterligere informasjon:

Bjørn-Erik Haugan, forretningsutviklingssjef TCM, +47 905 53 394 beh@tcmda.com